Herkese Sanat
Herkese Sanat

29.Bölüm - Bedenimizle deneyimlediğimiz mimari

Herkese Sanat

#HerkeseSanat
🏛️
Hepimizin, kendi bedenimizle binaları yaşadığımızı, deneyimlediğimizi söylüyor mimar-araştırmacı-küratör Meriç Öner.
Bizi mimariyle tanıştırırken, seçtiği şarkılar 1962’den Amerikan banliyöleriyle ilgili “Little boxes” ve 1971’den ekolojiye dair bir şarkı “Mercy mercy me”.

NEDEN MİMARİ?
Meriç Öner, iyi bir mimari eseri, öncelikle kullanıcısını rahat ettirecek işlevi yerine getirmesiyle tanımlıyor. Bunun yanında görsel nitelikler, incelikler ve zarafeti sayıyor. Aynı zamanda bugün artık, malzemesinin sürdürülebilirliğinin de akılda tutulması gerektiğini vurguluyor.
Tek bir yapı seçecek olsa; dünyadan Portekiz’de, Porto’da mimar Alvaro Siza’nın 1966 yılında yaptığı Atlantik Okyanusu kıyısında, deniz suyundan beslenen yüzme havuzu olduğunu anlatıyor.

İKİ ÖNEMLİ MİMARİ ESER
Türkiye’den de 1968’de İstanbul Unkapanı’nda açılan İMÇ’yi sayıyor. Doğan Tekeli, Sami Sisa, Metin Hepgüler’in yaptığı bir bina. Günümüzde mevcut haliyle korunması için ciddi çaba harcandığını vurguluyor; İMÇ’nin mimarlığın sanata mekan tanıma görevini de başarıyla yerine getirdiğini, önemli eserleri, duvar panolarını, heykelleri barındırdığını anlatıyor.
Meriç Öner, girip çıktığımız binaların kullanışlı olup olmadığı, ihtiyacı karşılayıp karşılamadığı, çevremizi saran yapıların gözümüzü acıtıp acıtmadığı, hatta uzun vadede bulundukları yere zarar verip vermediği, mimarlık mesleğini icra ederken hep öncelikli düşünülmesi gereken konular, diyor. Bu bakımdan, günlük hayatta her bireyin, mimarlık disiplinine hakim olacak şekilde donanımlı olduğunu varsayıyor.
Bizi mimariyle tanıştırdığı bu bölümde, mimarlığın mağarada yaşamdan bugüne insanlıkla yaşıt olduğunu, coğrafyayla şekillendiğini anlatıyor. Karadeniz’de ağaçtan, Mardin’de taştan yapının doğallığı gibi. Ve kitle iletişim araçlarının etkisini vurguluyor, Amerikan toplumunun banliyö hayatını, senelerce TV dizilerinde izlememizin etkisine dikkat çekiyor.

NEDEN MERİÇ ÖNER?
Meriç Öner, küratör ve araştırmacı. Mimarlık eğitimi aldı. Gündelik hayatın işleyişine olan merakını yakın geçmiş ve geleceğe yönelik incelemelere dönüştürerek maddi çevreyi konu edinen çalışmalar yapıyor. 2007’de Garanti Galeri’de asistan olarak başladığı sergi, yayın, konuşma, film gösterimi gibi kamuya açık içerik üretimine 2010’da Salt’ın kurucu araştırma ve programlar yardımcı direktörü olarak devam etti. Salt’ta aynı birimin direktörlüğünü üstlendiği 2017-2021 döneminde yerel ve uluslararası düzeyde kurumlar arası iş birlikleriyle ortak öğrenme alanları yaratmaya önem verdi. İstanbul’da kurduğu Meriç Öner Culture Works bünyesinde bağımsız programlar geliştirmenin yanı sıra kültür alanında geniş kapsamlı danışmanlık ve uygulama hizmetleri sunuyor.

NEDEN HERKESE SANAT?
Uzak durduğumuz sanat dallarının seyircisi olmayı öğreniyoruz.
Nacide Berber uzmanlara soruyor, Cengiz Saral yayına hazırlıyor.
Herkese Sanat radyoda kaçıranlar ve tekrar dinlemek isteyenler için programın tüm kayıtları ntvradyo.com.tr adresinde ve podcast platformlarında.