Stüdyo NTV

Stüdyo NTV
Stüdyo NTV
Şebnem Savaşçı-Yavuz Aydar
Şebnem Savaşçı-Yavuz Aydar

Stüdyo NTV

Radyoların efsane müzik programı

Türkiye radyolarında 42 yıl her cuma akşamı canlı yayınlanan ilk ve tek müzik programı. Dünya müziğini, David Bowie’den Genesis’e yeni çıkan albümleri ilk onlarla dinledik. TRT'den sonra NTVRadyo'da 7 yıl sürdü. Arşivi burada.

TRT'de Stüdyo FM'i, NTVRadyo'da Stüdyo NTV'yi 42 yıl aynı heyecanla yaptılar ve hep aynı ilgiyle dinlendiler.

Şebnem Savaşçı ve Yavuz Aydar ikilisinin 1978 yılında TRT Radyo-3'te başlamıştı serüveni: “Stüdyo FM”.

Türkiye radyolarının canlı yayınlanan ilk pop müzik programıydı. TRT'de efsaneleşen program tam 34 yıl sürdü. 28 Aralık 2012’de yayınlanan 3803’üncü bölümle TRT radyolarına veda ettiler.

Şebnem Savaşçı ve Yavuz Aydar 15 Şubat 2013’te ise NTVRadyo'da yayına başladılar. Stüdyo NTV adıyla kaldıkları yerden devam ettiler; dinleyicilere yine aynı gün, yine canlı yayında seslendiler, bazen eski albümlerle bazen yeni albümlerle müzik dünyamızı renklendirdiler.

NTVRadyo'nun Ankara stüdyosundan her cuma akşamı saat 19.15'te canlı yayınlanan program, coronavirüs pandemisi başlayıncaya kadar sürdü. Stüdyo NTV'nin tüm kayıtları müzikseverler ve Stüdyo-FM'den Stüdyo-NTV'ye Yavuz Aydar ve Şebnem Savaşçı dinleyicileri için bu sayfada. Programın arşivi, aynı zamanda dönemin müzik tarihinin de kayıtları.


42 YILI ANLATAN SÖYLEŞİ


NTVRadyo’da programa başlarken konuşmuştuk. 42 yıl süren müzik tarihini onlardan dinleyelim:

Yavuz Aydar: 3 Eylül 1978 tarihinde Stüdyo-FM'e başladığımızda, 34 yıl devam edeceğimiz doğal olarak bizim ve hiç kimsenin düşünmediği bir sonuçtu. Biz en başta çok seçici olduk, her türde müziğin iyi ve kaliteli olanını paylaştık dinleyiciyle. Bir de müziksevere ne dinlediğini anlatmaya çalıştık, yeterli ölçüde. Bu çizgiyi 34 yıldır koruyoruz. Önemli bir dinleyici kitlesi, yaptığımızı benimsedi ve bizi destekledi.

Şebnem Savaşçı: Yıllar içinde Stüdyo FM’in yayın günleri, saatleri değişse de müzikle ve dinleyicilerimizle olan bağımız hiç değişmedi. Tabii en önemli yayın ilkemizden ödün vermediğimizin de altını çizmek gerek. Stüdyo FM, 1978’den beri canlı olarak yayınlanıyor. Kısacası 34, hatta 35 yıldır her hafta, başta rock müzik olmak üzere, R&B, funk ve pop-jazz gibi türlerde liste başı olmuş çalışmalarla, yeni prodüksiyonlarla ve zamana direnen klasiklerle radyonuzdayız.

 

Bugünden baktığınızda radyoculuk tarihinde nereye koyuyorsunuz yaptığınız işi?

 

Aydar: Radyoculuk tarihinde yaptığımız işi bir yere koymak, profesyonel araştırmacıların değrlendirebileceği bir konu. Tabii ki, radyoculuk tarihinde bir yerimiz varsa.

Savaşçı: Bugün hemen her nesilden dinleyicimiz Pet Metheny’den David Bowie’ye, Steve Ray Vaughan’dan Genesis’e pek çok önemli isim ve prodüksiyonla ilk kez Stüdyo FM’de tanıştıklarını söylüyorlar. Bana göre, yaptığımız işin radyoculuk tarihindeki yerine dair en sağlam ölçü, bu.

 

İki kişi program yapmanın ne gibi artıları, eksileri oldu? Nasıl bir ortaklıktı bu yolculuk?

 

Aydar: Öncelikle hiçbir eksisi olmadı. Artıları ise çok. En başta Şebnem Savaşçı gibi bir partnerim olması her şeyin üstesinden gelebilmeyi sağladı. O, önce eşsiz bir insan, arkadaş ve dostumdur. Mesleki yetenekleri hepinizin bildiği gibi en üst düzeydedir. Müzikle ilgili birikimlerini de eklersek, ilk cümlenin nedeni kendiliğinden ortaya çıkar.

Savaşçı: Yavuz’la, Stüdyo FM maceramız öncesinde de birlikte çalışmış olduğumuz için, birbirimizi iyi tanıyor ve mesleğe bakışımızı iyi biliyorduk. Bizimki her zaman karşılıklı saygı ve sevgiye dayalı, çok keyifli bir ortaklık olmuştur. Stüdyo FM canlı yayınlanan bir program olduğu için, bu ortaklığımızın zaman zaman hayat kurtardığını da söyleyebilirim! Nadiren de olsa, birimizin yayında bulunamayacağı günlerde, programı diğerimizin götürdüğü olmuştur.

 

Dinleyici ile olan ilişkinizden bahsedebilir miyiz biraz? Yıllar içinde değişen bir ilişki mi bu?

 

Aydar: Dinleyici ile ilişkimiz, ilk yıllarda mektup ve az da olsa telefon aracılığı ile gerçekleşti. İlk mektuplar arasından seçip sakladığım birkaç yüz tanesi hala arşivimdedir. O yüzden rahatlıkla söyleyebilirim. Tümü çok olumluydu, canlı yayın inanılmaz ilgi çekti. Programın içeriği ile ilgili övgüleri ise bizi çok mutlu ediyordu. Bizim için en önemlisi, 34 yıl önceki bu ilginin hala devam ediyor olmasıdır. Tabii artık e-mail aracılığı ile. Basının bir radyo programına olan ilgisini de gözardı etmemek gerek.

 

Savaşçı: Dinleyicilerimizden eskiden mektuplar alırdık, bugünse daha çok e-mail yoluyla bize ulaşıyorlar. Ancak Stüdyo FM’in, dinleyicileriyle olan ilişkisi hiç değişmedi diyebilirim. Yavuz da, ben de programa dair öneri ve istekleri her zaman saygıyla değerlendirdik; dinleyicilerimiz de desteklerini bizden hiçbir zaman esirgemediler. Radyonun televizyona, müziğin İnternet’e teslim olduğu bir çağda, 34-35 yıldır müzik program yapmak, başka türlü mümkün olmazdı zaten.

 

34 yılda müzik de elbette değişti. Hem yapılan müzik hem de kullanılan araçlar açısından nasıl bir değişimden söz edilebilir?

 

Aydar: Değişimin olumlu olduğunu söyleyemeyeceğim. Zaman her şeyi değiştirdiği gibi müziği de değiştirecektir ve bu da son derece doğaldır. Bütün sanat dalları insanların kalbinden gelen güzel duyguları sergilerler genel olarak. Müzik de öyle. Ama buna aracı olan aletlerin çoğu artık kalbimizdeki duyguları yansıtamıyor ne yazık ki.

Savaşçı: Her sanat ve her ifade biçimi gibi müzik de elbette değişip çeşitleniyor. Üstelik müziğe de bilgiye de ulaşmak artık çok daha kolay. Bu anlamda, yeni tınılar keşfetmeye açık kulaklar için çok şanslı bir çağda yaşadığımızı düşünüyorum Ancak teknik açıdan bakacak olursak; Stüdyo FM, manyetik bant cihazlarından pikaplara, kasetçalarlardan CD-oynatıcılara değin hemen her türlü cihazı kullandığımız bir program oldu. Bu anlamda Stüdyo FM’in, kayıt ve dinleme teknolojilerindeki değişimin canlı tanıklarından biri olduğunu söylemek mümkün. Elbette bu, müziğin üretim, sunum ve alımlanma biçimlerini de etkileyen bir değişimdi. Örneğin 1980’lerde, yeni yayınlara ulaşmak için sevgili Yavuz, yurt dışından albüm ısmarlardı. Stüdyo FM’in bu yayınları kaçırmayacağını bilen dinleyicilerimiz de, progamlarımızı kasetlere kaydeder hatta mektuplar yazıp parça üzerine anons yapmamamızı rica ederlerdi. 1990’lardaysa, plak şirketleri ve dağıtıcılar Stüdyo FM’e , yeni yayınladıkları çalışmaları gönderirlerdi. Her ne kadar mp3, flac gibi dijital formatlar ve müzik sektöründe yaşanan sıkıntılar nedeniyle bu gönderiler devam etmese de, biz yine de yayıncı şirketlere, radyonun ve radyo dinleyicilerinin varlığını hatırlatmış olalım.

Aydar: Stüdyo-FM, Türkiye radyolarının ilk canlı pop müzik programıdır. 34 yılı aralıksız tamamlayan tek müzik programıdır. Yapımcı ve sunucuları bu kadar uzun süre aynı kalan yine ilk ve tek programdır. İsmimiz, sinyalimiz, radyomuz değişti artık ama aynı özellklerimiz devam ederek Stüdyo-NTV adımızla NTVRadyo'da programımızı sürdürüyoruz.

 

Yıllar sonra yeni bir frekanstasınız. Sizin açınızdan nasıl bu değişiklik?

 

Savaşçı: 2011’de önce ben, sonra Yavuz TRT’den emekli olduktan sonra Stüdyo FM’i TRT radyolarında ancak kısa bir süre sürdürebildik. Bizlere açıklanmayan bir nedenle TRT, programı yayından kaldırma kararı aldı. Ancak hem dinleyicilerimiz hem de NTVRadyo, Stüdyo-FM geleneğine sahip çıktı ve bize müthiş bir destek verdi. Biz de Şubat ayından bu yana her cuma, 19.00 haberlerinden sonra, dinleyicilerimizle yeni frekansımızda, Stüdyo-NTV adıyla buluşuyoruz. Bu adres değişikliği sürecinde de yeni evimizde de bizleri yalnız bırakmayan dinleyicilerimize sonsuz teşekkürler!

Podcast

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV

Stüdyo NTV